středa 24. srpna 2011

Reykjavík ... aneb den patnáctý, předposlední

Probouzíme se do slunečného, dne. To západní pobřeží je prostě o výrazný fous přívětivější. A protože spíme v civilizaci balíme a těšíme se na čerstvé pečivo k snídani, jenže to by jsme nesměli být na Islandu, že. Jeho dalším specifikem, je asi unikátní otvírací doba. K Bonusu přijíždíme krátce před 10 ranní, je zavřeno. Otvírací doba 12-18:00. No nakonec volíme jako snídaňové stanoviště benzínku. Zastavujem na odpočívadle u fjordu a snídáme. Cestou pod mořem se pak dál řítíme do hlavního města.

Parkujeme u radnice a našim cílem je reliefní model Islandu. Až nad tím to cca70m2 modelem si užasneme nad tím co vše jsme viděli a taky nad tím co jsme neviděli. KOnečně si dokážeme představit rozlehlost ledovců na Islandu které se nám moc neukázaly. Obcházíme velkou mapu a žasneme jak malé bylo naše putování které nám to tohoto okamžiku přišlo jako neskutečně obsáhlé.

Z radnice se vydáváme do přístavu, a pak do nejrušnější ulice Laugavegur plné hospůdek a obchodů. Dojdeme ke kontroverzní betonové kategrále Hallgrimskirkja ve tvaru vesmírné lodi. Ta je bohužel zavřená, protože tam probíhají pohřby. Přístupná veřejnosti bude po 15 hodině a tak se vydáváme zpět na Laugavegur(cesta k prameni) a v přijemné restauraci si dáváme oběd. Konečně se odhodlávám a dám si "ovci". Byla výborná, nesrovnatelná s ovčími párky, které jsme si koupili asi před týdnem a které ve mne vyvolaly odpork k pokrmům tototo původu.

Odpoledne se vracíme ke katedrále, je již otevřena veřejnosti a tak se jdeme kouknout na 15metrů vysoké varhany s pěti tisíci píšťalami. A máme štěstí, varhaník, si jde trénovat a tak si ji můžeme poslechnout.

No a protože duchovna už bylo dost vydáváme se kam jinak než do "lázní". Ty jsou prostě na Islandu užasné. Venkovní bazény s vodou nejméně 29°C , a se spoustou malých daleko teplejších, které se ani nedají vyzkoušet.

Cestou k modré laguně, kde máme naposled na Islandu přespat, projíždíme ještě další pobřežní města. Udivuje nás lávové pole s výstavními golfovými hřišti. Takové oázy nádherného golfového trávníku v lávových polích. Prohlídneme si z venku Modrou Lagunu a odjíždíme do nedalekého kempu.